Πηγή: Granma.
Την ώρα που η
καπιταλιστική κρίση οδηγεί ευρωπαϊκές
κυβερνήσεις σε συνεχή περικοπή δαπανών
στον τομέα της Παιδείας και την στιγμή
που το δικαίωμα στην εκπαίδευση καθίσταται
ολοένα και περισσότερο εμπορευματοποιημένο
προϊόν, το παράδειγμα της Κούβας αποτελεί
παράδειγμα προς μίμηση. Σύμφωνα με τα
επίσημα στατιστικά του ΟΗΕ, 100% των
κουβανών ηλικίας 15-24 ετών γνωρίζουν
γραφή και ανάγνωση, 96,2% των παιδιών
ηλικίας 6-12 πηγαίνουν σχολείο εκ των
οποίων το 92,6% τελειώνει την πρωτοβάθμια
εκπαίδευση και συνεχίζει. Σε σύνολο 125
χωρών, η Κούβα έχει κατακτήσει τη 10η
θέση αναφορικά με το ποσοστό μόρφωσης
των ενήλικων πολιτών της. Η UNICEF
έχει δημοσίως συγχαρεί την κουβανική
κυβέρνηση για το γεγονός ότι κατά τη
δεκαετία του 1990 – μια πολύ δύσκολη
δεκαετία εάν λάβουμε υπ' όψη την κατάρρευση
του βασικού οικονομικού “αιμοδότη”
της χώρας, την ΕΣΣΔ – αποφάσισε να
μειώσει τις αμυντικές δαπάνες ώστε να
διατηρηθεί στο ακέραιο ο δημόσιος,
λαϊκός χαρακτήρας της Παιδείας.
Η πρόοδος του
κουβανικού σοσιαλιστικού μοντέλου στην
Εκπαίδευση αντικατοπτρίζεται και στην
τριτοβάθμια εκπαίδευση. Φέτος, το
Πανεπιστήμιο της Αβάνας συμπληρώνει
285 χρόνια και ο πρύτανης Γουστάβο
Κομπρέϊρο Σουάρες μίλησε στην εφημερίδα
“Γκράνμα” για τα επιτεύγματα και τους
στόχους του παλαιότερου εκπαιδευτικού
ιδρύματος της χώρας.
Το
Πανεπιστήμιο της Αβάνας ιδρύθηκε τον
Ιανουάριο του 1728 υπό την ονομασία “Real
y Pontifica Universidad de San Gerónimo de La Habana”. Σχεδόν
τρείς αιώνες μετά, το πανεπιστήμιο έχει
να επιδείξει αξιοσημείωτα επιτεύγματα:
3000 απόφοιτους το τελευταίο ακαδημαϊκό
έτος, εξαιρετικό εκπαιδευτικό προσωπικό
η μεγάλη πλειοψηφία του οποίου κατέχει
μεταπτυχιακούς και διδακτορικούς
τίτλους σε περίπου 32 ακαδημαϊκούς τομείς
που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες
ανάγκες της χώρας.
Σύμφωνα
με τον πρύτανη Σουάρες, το Πανεπιστήμιο
οφείλει να συμβαδίσει με τις πρόσφατες
αποφάσεις του 6ου Συνεδρίου του
Κομμουνιστικού Κόμματος αναφορικά με
τις οικονομικές μεταρρυθμίσεις. Προς
αυτήν την κατεύθυνση ο στόχος είναι η
αύξηση της ακαδημαϊκής αποτελεσματικότητας
του ιδρύματος και η επιβεβαίωση ότι τα
προσφερόμενα προγράμματα σπουδών
ανταποκρίνονται πλήρως στις οικονομικές
και κοινωνικές ανάγκες της Κούβας.
Άλλωστε, ένα σημαντικό κομμάτι της
επιστημονικής προόδου στη χώρα βασίζεται
στη δουλειά που γίνεται στα πανεπιστήμια
με την τριτοβάθμια εκπαίδευση να γίνεται
ο “αιμοδότης” των λύσεων που, σε κάθε
τομέα της κοινωνικής και οικονομικής
ζωής, έχει ανάγκη το έθνος. Ο πρύτανης
επιβεβαιώνει: “Πρέπει να δουλέψουμε
ώστε να διασφαλίσουμε το ότι οι νέοι
άνθρωποι θα λάβουν καλύτερη και ευρύτερη
εκπαίδευση, να είναι καλύτερα
προετοιμασμένοι, να λαμβάνουν εντονότερα
μέρος στην Επανάσταση, να είναι σε θέση
να συνεχίσουν στο (κουβανικό) κοινωνικό
μοντέλο και να μετέχουν στην ανάπτυξη
του οικονομικού μας σχεδίου”.
Προτεραιότητες
και Φιλοδοξίες
Μια
απ' τις προτεραιότητες της Κούβας στον
τομέα της Παιδείας είναι η αύξηση του
αριθμού των σπουδαστών στις επιστήμες
τεχνολογίας, τεχνογνωσίας, φυσικές και
θετικές επιστήμες, σε πιο εξειδικευμένους
τομείς εκπαίδευσης όπου έχει παρατηρηθεί
μείωση του αριθμού των σπουδαστών.
Για
να βοηθήσει στην κατεύθυνση του
επαγγελματικού προσανατολισμού της
νεολαίας – και να ταυτίσει ουσιαστικά
τις ανάγκες της χώρας με τους πτυχιούχους
που παράγει κάθε πανεπιστημιακή σχολή
– η κυβέρνηση έχει βάλει σε εφαρμογή
ένα πρόγραμμα για μαθητές λυκείου.
Σύμφωνα με τον πρύτανη του Πανεπιστημίου
της Αβάνας κάθε χρόνο περισσότεροι απο
100 μαθητές λυκείου σπουδάζουν, κατα το
τελευταίο έτος των γυμνασιακών τους
σπουδών (δευτεροβάθμια εκπαίδευση) στο
Πανεπιστήμιο. Τα αποτελέσματα είναι
θετικά. “Πάνω απο 80% των φοιτητών που
ξεκίνησαν τις σπουδές τους 3 χρόνια πριν
αναμένεται να αποφοιτήσουν επιτυχώς”
σημειώνει ο πρύτανης τονίζοντας πως
περισσότεροι απο τους μισούς καταφέρνουν
να έχουν πολύ καλό μέσο όρο βαθμολογίας.
Ταυτόχρονα,
το Πανεπιστήμιο προχωρά σε προγράμματα
εκπαίδευσης του διδακτικού προσωπικού,
κυρίως καθηγητών που διδάσκουν στο
πρώτο πανεπιστημιακό έτος. “Συνεχίζουμε
να εργαζόμαστε για τη βελτίωση της
σύνθεσης του ακαδημαϊκού μας προσωπικού
με τον στόχο να προσφέρουμε επαγγελματίες
που ανταποκρίνονται στην οικονομική
και κοινωνική ανάπτυξη της χώρας”.
Στο
ίδιο πλαίσιο το Πανεπιστήμιο της Αβάνας
προχωρά στην ανακαίνιση και τον
εκσυγχρονισμό των κτιριακών εγκαταστάσεων
αρκετών σχολών, όπως της Σχολής Φυσικών
Επιστημών, των εργαστηρίων της Σχολής
Χημείας αλλά και τη δημιουργία ενός
νέου τομέα για την Σχολή Επικοινωνίας.
Οι
καρποί της επιτυχίας
Η
συστηματική δουλειά που γίνεται στο
Πανεπιστήμιο της πρωτεύουσας – πάντα
στο πλαίσιο της δημόσιας, λαϊκής Παιδείας
– ανταμείβεται συνεχώς. Όλοι οι
μεταπτυχιακοί τίτλοι είναι αναγνωρισμένοι
από το Εθνικό Συμβούλιο Διαπίστευσης
του κουβανικού υπουργείου Παιδείας.
Ταυτόχρονα, κάθε χρόνο, το Πανεπιστήμιο
βραβεύεται από την Κουβανική Ακαδημία
Επιστημών για την συμβολή του στον ένα
και μοναδικό στόχο που έχει ορίσει ως
καθήκον του: την εκπαίδευση πατριωτών
που είναι καλά προετοιμασμένοι, με την
πλέον ευρεία άποψη για τον κόσμο στον
οποίο ζούμε, εφοδιασμένοι με τα
επιστημονικά εργαλεία που χρειάζονται
οι επαγγελματίες του 21ου αιώνα, όπως η
διαχείριση πληροφοριών, η χρήση της
τεχνολογίας επικοινωνιών και οι ξένες
γλώσσες.
Απονέμοντας
κάθε χρόνο 100 διδακτορικά διπλώματα και
περισσότερους από 1000 μεταπτυχιακούς
τίτλους σε διάφορους επιστημονικούς
τομείς, διατηρώντας δεσμούς συνεργασίας
με πάνω απο 300 πανεπιστημιακά ιδρύματα
σε όλο τον κόσμο, έχοντας πολυεπίπεδο
ρόλο στην Επανάσταση, το Πανεπιστήμιο
της Αβάνας επιβεβαιώνει την φήμη του
ως προμετωπίδα της δημόσιας παιδείας
στο σοσιαλιστικό μοντέλο της χώρας.