Παρασκευή 26 Φεβρουαρίου 2021

KOYBA: Η εκπαίδευση δεν έχει όρια

Πηγή: Granma - Órgano oficial del PCC  /  René Tamayo León

Ο πρόεδρος της Κούβας προωθεί τη δημιουργία θεματικών παιδαγωγικών πάρκων. Η πρωτοβουλία θα υλοποιηθεί στην Πόλη Ελευθερία, όπου έχει την έδρα του το Πανεπιστήμιο Παιδαγωγικών Επιστημών Ενρίκε Χοσέ Βαρόνα, με τους καθηγητές του οποίου είχε μία νέα συνάντηση εργασίας.

Σε μια εποχή που οι προκλήσεις κατάρτισης είναι μεγαλύτερες από ποτέ, ο πρόεδρος της Κούβας, Μιγκέλ Ντίαζ-Κανέλ Βερμούδεζ, εξετάζει την πρωτοβουλία για τη δημιουργία ενός επιστημονικού παιδαγωγικού συγκροτήματος στην Πόλη Ελευθερία, και επιπλέον: υπέδειξε την δημιουργία ενός πειραματικού θεματικού παιδαγωγικού πάρκου και στη συνέχεια την επέκταση του έργου σε όλη τη χώρα. 


Ο πρόεδρος της χώρας είχε μία νέα συνάντηση με μέλη του Πανεπιστημίου Παιδαγωγικών Επιστημών Ενρίκε Χοσέ Βαρόνα. Παρουσίασε με ενθουσιασμό την ύπαρξη και σε άλλες επαρχίες κέντρων που πληρούν τις ίδιες προϋποθέσεις με την Πόλη Ελευθερία, αν και σε μικρότερο βαθμό, για να επεκταθεί το έργο, που θα είναι πολύ ευνοϊκό για την ολοκληρωμένη εκπαίδευση που απαιτούν αυτές τις εποχές 

Ο αναπληρωτής πρωθυπουργός Ρομπέρτο Μοράλες Οχέδα εξήγησε ότι το σχέδιο ανακτά την αρχική ιδέα του Φιδέλ να μετατραπεί αυτό που ήταν η κύρια έδρα της δικτατορίας σε ένα μεγάλο εκπαιδευτικό συγκρότημα για την διδασκαλία και την κατάρτιση των νέων γενεών σε διαφορετικά επίπεδα εκπαίδευσης.

Το συγκρότημα καλύπτει από κέντρα πρώιμης παιδικής ηλικίας έως πανεπιστημιουπόλεις για τριτοβάθμια εκπαίδευση, συμπεριλαμβανομένου του Μουσείου Αλφαβητισμού και άλλες εγκαταστάσεις πολιτιστικές και κοινωνικές. Είναι ένας χώρος – τόνισε ο Ντίαζ-Κανέλ - για τη σύνδεση όλων των γνώσεων, επειδή η εκπαίδευση δεν έχει σύνορα. 

Χαρακτήρισε την ιδέα ως καινοτόμο και επαίνεσε τις δυνατότητες που θα μπορούσε να ανοίξει για παιδιά, εφήβους και νέους, να πραγματοποιήσουν εξωσχολικές και ακόμη και ψυχαγωγικές δραστηριότητες, που τους διαμορφώνουν και τους καλλιεργούν για μια ζωή με τις καλύτερες αξίες και απαιτήσεις του 21ου αιώνα, με τη νέα επιστημονικο-τεχνική επανάσταση. 

Η Ένα Έλσα Βελάσκεζ Κομπιέγια, αξιωματούχος του Υπουργείου Παιδείας, αναφέρθηκε στους μεγάλους χώρους της Πόλης Ελευθερία, που επίσης επιτρέπουν την ανάπτυξη γεωργικών δραστηριοτήτων, συμπεριλαμβανομένης της προστασίας και της προώθησης των τεράστιων δασικών τους περιοχών. 

Στη νέα συνάντηση με το εκλεκτορικό σώμα του Πανεπιστημίου Παιδαγωγικών Επιστημών Ενρίκε Χοσέ Βαρόνα, που είχε αναβληθεί λόγω των δράσεων πρόληψης και ελέγχου του COVID-19, αξιολογήθηκε η συμμόρφωση με τις ενδείξεις του Προέδρου της Δημοκρατίας.

Αξιολογήθηκαν οι δράσεις για την ενίσχυση της κατάρτισης καθηγητών Ιστορίας, Μαθηματικών και Φυσικής, και η εισαγωγή περισσότερων και καλύτερων κινήτριων για τους μαθητές στον τομέα των επιστημών. Αναλύθηκε επίσης η εισαγωγή επιστημονικών αποτελεσμάτων και ό,τι σχετίζεται με τις νευροεπιστήμες που εφαρμόζονται στην εκπαίδευση. 

Ο Δρ. Επιστημών Ενρίκε Λάμας αναφέρθηκε σχετικά με την εγγραφή των πρώτων σεναρίων για ένα πρόγραμμα Ιστορίας που θα μεταδοθεί στην τηλεόραση, την παραγωγή αυθεντικού ιστορικού περιεχομένου για τα δίκτυα Cubaeduca και Ecured, και ένα οπτικοακουστικό έργο σε συντονισμό με το Icaic και το Cinesoft.

Μεταξύ άλλων προτεραιοτήτων, σχολίασε το έργο της ενίσχυσης της διδασκαλίας της ιστορίας, με μαθήματα παγκόσμιας ιστορίας, της ιστορίας της Κούβας και των κουβανικών θεσμών, καθώς και την ένταξη στα προγράμματα σπουδών θεμάτων όπως η φυλετικότητα, η θρησκεία και οι γυναίκες στους πολέμους της ανεξαρτησίας. 

Σχετικά με το πρόγραμμα Ιστορίας που θα παραχθεί για την τηλεόραση, ο Ντίαζ-Κανέλ επέμεινε ότι πρέπει να απομακρυνθεί από τον παραδοσιακό τρόπο και να είναι μια νέα πρόταση που ενθαρρύνει τους νέους να το παρακολουθήσουν και να τους παρακινεί με την ιστορία. “Πρέπει να είναι ένα διαδραστικό πρόγραμμα που να χρησιμοποιεί τους νέους οπτικοακουστικούς κώδικες και να εκφράζεται στη γλώσσα των νέων”.

Ο Δρ. Επιστημών Αουρέλιο Κιντάνα εξήγησε τι έχει γίνει και τι γίνεται στην εκπαίδευση των καθηγητών Μαθηματικών στο Πανεπιστήμιο Παιδαγωγικών Επιστημών Ενρίκε Χοσέ Βαρόνα, και σχετικά με τα κίνητρα των μαθητών, που περιλαμβάνει εκπαίδευση και γνώση της ιστορίας αυτής της επιστήμης, μαζί με Κουβανική Εταιρεία της ειδικότητας και άλλα πανεπιστήμια. 

Μίλησε για το πρόγραμμα που σχετίζεται με τη Ρομποτική, το οποίο πραγματοποιείται σε συντονισμό με την Cinesoft, και για έναν διαγωνισμό υπέρ της κουλτούρας των μαθηματικών. Ο παιδαγωγός ανέφερε ότι η ειδικότητα πετυχαίνει καλύτερα αποτελέσματα, ένα παράδειγμα του οποίου ήταν η αύξηση αυτών που πέρασαν το μάθημα, κατά 5%, στην πιο πρόσφατη αξιολόγηση. 

Σχετικά με την διδασκαλία της Φυσικής, μίλησε ο Δρ. Επιστημών Φρανσίσκο Πεδρόσο, ο οποίος υποστήριξε ότι η διδασκαλία του θέματος πρέπει να έχει πολιτιστικό και ανθρωπιστικό προσανατολισμό, ότι τα εργαστήρια πρέπει να είναι ελκυστικά και ότι ο δάσκαλος πρέπει να νιώσει αυτές τις αλλαγές ως δικές του. 

Ο πρόεδρος Ντίαζ-Κανέλ - μηχανικός και με Master of Science - είχε μια ευχάριστη συνομιλία με τον φυσικό. Σαφώς, αυτό ήταν ένα θέμα για το οποίο ένιωσε μια ιδιαίτερη έλξη, με βάση τις αναμνήσεις που μοιράστηκε. 

Αναφερόμενος στις θετικές επιστήμες, όπως τα Μαθηματικά και η Φυσική, τόνισε ότι η Κούβα χρειάζεται και πρέπει να δημιουργήσει μια κουλτούρα καινοτομίας, και αυτό πρέπει να διαμορφωθεί από την παιδική ηλικία. 

Σχετικά με τις νευροεπιστήμες που εφαρμόζονται στην εκπαίδευση, η Δρ. Επιστημών Καριδάδ Ερνάντεζ εξήγησε τους στενότερους δεσμούς εργασίας και συνεργασίας μεταξύ του Πανεπιστημίου Παιδαγωγικών Επιστημών Ενρίκε Χοσέ Βαρόνα, του Κέντρου Νευροεπιστημών (Cneuro) και του Κεντρικού Ινστιτούτου Παιδαγωγικών Επιστημών (ICCP), για την προώθηση των μελετών των νευροεπιστημονικών εκπαιδευτικών ιδρυμάτων και την ενίσχυση της ανάπτυξης των παιδιών. 

Ο Ντίαζ-Κανέλ αναφέρθηκε, με την ευκαιρία, στην ανάγκη διεξαγωγής επιστημονικών μελετών σχετικά με τις ψυχολογικές και συμπεριφορικές επιδράσεις που προκαλούνται από το COVID-19 στα παιδιά, λόγω της κοινωνικής απομόνωσης που επιβάλλεται από την πανδημία. Είναι μακρύς ο χρόνος περιορισμού, χωρίς τα παιδιά να έχουν άμεση επιρροή από το σχολείο, είπε. 

Υπέδειξε τη σύνδεση των νευροεπιστημών, την ψυχολογία και την παιδαγωγική, μεταξύ άλλων επιστημών, προκειμένου να γίνει μια αξιολόγηση που επιτρέπει να αποφευχθούν μελλοντικά προβλήματα μάθησης και συμπεριφοράς μεταξύ των νηπίων, επειδή αυτή είναι μια πολύ περίπλοκη κατάσταση που ακόμα δεν γνωρίζουμε πόσο θα διαρκέσει.