Η Ένωση Εργατών Βολιβίας (COB) έδωσε οδηγίες στα περισσότερα από 65 συνδικάτα της, να μην διαπραγματευτούν με την κυβέρνηση έως ότου καταργηθεί το νεοφιλελεύθερο διάταγμα.
ABROGACIÓN: Central Obrera instruyó paro nacional y movilización de sus más de 65 sindicatos para exigir la abrogación del decreto de nuevo política económica neoliberal. Marchas y un paro del transporte en varias ciudades: Mario Argollo. Strio. Ejecut. COB: @teleSURtv pic.twitter.com/b5XUStsGMD
— Freddy Morales (@FreddyteleSUR) December 19, 2025
Το Ανώτατο Διάταγμα 5503 προβλέπει αύξηση 86% στη βενζίνη και 162% στο ντίζελ σε σχέση με τις επιδοτούμενες τιμές, μια πολιτική που ίσχυε για περισσότερο από δύο δεκαετίες. Οι μεταφορείς κατήγγειλαν ότι, ως αποτέλεσμα του αντιδημοφιλούς μέτρου, οι τιμές των μεταφορών κυμαίνονται μεταξύ 4,50 και 5,50 μπολιβιάνο, γεγονός που προκάλεσε την αντίδραση τόσο των αρχών όσο και των πολιτών.
Ο Σάντος Εσκαλάντε, ηγέτης του συνδικάτου μεταφορέων στη Λα Πας, επιβεβαίωσε ότι η απεργία θα διαρκέσει 24 ώρες και προανήγγειλε ότι από την επόμενη εβδομάδα ενδέχεται να προχωρήσουν σε οδοφράγματα. Από την πλευρά του, ο Λούσιο Γκόμες , εθνικός ηγέτης του κλάδου, ανακοίνωσε ότι το Σάββατο θα πραγματοποιήσουν πανεθνική συνάντηση στην Κοτσαμπάμπα για να αξιολογήσουν το ενδεχόμενο γενικών κινητοποιήσεων με κλείσιμο δρόμων.
Central Obrera Boliviana declara huelga nacional y prohíbe a sus sindicatos negociar con el gobierno en tanto no se abrogue el decreto de nueva política económica que anula subsidios y abre la entrega de recursos estratégicos a privados. @teleSURtv
— Freddy Morales (@FreddyteleSUR) December 19, 2025
Ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Ούγκο Κριάλες, δήλωσε ότι οι οδηγοί θα κληθούν σε διάλογο με εκπροσώπους των ομοσπονδιακών, ανεξάρτητων, συνεταιριστικών και μεταφορικών οργανώσεων. Διαβεβαίωσε ότι η κατάργηση των επιδοτήσεων ήταν «αναπόφευκτη» και ότι ο πληθυσμός αντιμετωπίζει τις αλλαγές «με υπομονή». Ωστόσο, ο υπουργός Οικονομίας, Χοσέ Γκαμπριέλ Εσπινόσα, υποστήριξε ότι δεν υπάρχει δικαιολογία για την αύξηση των τιμών των δημόσιων μεταφορών, παρά την κατάργηση των επιδοτήσεων.
Εκτός από την επίδραση στις τιμές των καυσίμων, με τις συνακόλουθες αυξήσεις στις μεταφορές, το διάταγμα προβλέπει την ταχεία παράδοση στρατηγικών φυσικών πόρων χωρίς την παρέμβαση του νομοθετικού σώματος, μια διάταξη που έχει απορριφθεί από κοινωνικές και συνδικαλιστικές οργανώσεις που την θεωρούν παραχώρηση της εθνικής κυριαρχίας.
