Τρίτη, 27 Μαρτίου 2018

Ποια είναι η πραγματική εμβέλεια της εκτελεστικής εντολής του Τραμπ κατά του Petro


Foto: coindelite.com
Τα ψηφιακά ανταλλακτήρια συναλλάγματος (exchanges) με έδρα ή χαρτοφυλάκιο στις ΗΠΑ δεν θα μπορούν να κάνουν συναλλαγές με Πέτρο ή με οποιοδήποτε άλλο κρυπτονόμισμα που έχει εκδοθεί από την Κυβέρνηση της Βενεζουέλας στο μέλλον. Μπορεί κάτι τέτοιο να φαίνεται πως αποτελεί σοβαρό πλήγμα εναντίον του Πέτρο, αλλά αυτές οι συμβατικές κυρώσεις είναι δύσκολο να επιβληθούν σε μη συμβατικά περιουσιακά στοιχεία, όπως το Πέτρο.


Χθες το μεσημέρι, ο Πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών, Ντόναλντ Τραμπ, υπέγραψε μια νέα εκτελεστική εντολή κατά της Βενεζουέλας. Σε αυτή την περίπτωση επιδιώκει να μην μπορεί κανένα άτομο, ομάδα ή εταιρεία εντός της επικράτειας των ΗΠΑ, πολίτες ή αλλοδαποί να χρησιμοποιήσουν κρυπτοσυνάλλαγμα, κρυπτονομίσματα, tokens ή οποιαδήποτε άλλη μορφή ψηφιακού νομίσματος που έχει εκδοθεί από την Κυβέρνηση της Βενεζουέλας.

Νωρίτερα φέτος, η Εθνοσυνέλευση κήρυξε παράνομο το Πέτρο, το εθνικό κρυπτονόμισμα που έχει σχεδιαστεί για να ξεπεραστεί η χρήση των δολαρίων στο διεθνές εμπόριο και να αποφευχθούν οι πολλαπλές κυρώσεις που η Κυβέρνηση των ΗΠΑ έχει θέσει σε εφαρμογή κατά της Βενεζουέλας. Παρ΄ότι οι πράξεις του συγκεκριμένου νομοθετικού σώματος δεν έχουν ισχύ και νομική βαρύτητα για την καθιέρωση της περιφρόνησης απέναντι στο Πέτρο, χρησιμοποιείται ως όπλο προπαγάνδας και αφορμή για τους διεθνείς οργανισμούς που επιδιώκουν περισσότερες κυρώσεις εναντίον της Βενεζουέλας.

Η επικήρυξη αυτή του Πέτρο  δεν είχε σημαντική επίδραση στο εσωτερικό, αλλά τώρα με την εκτελεστική εντολή η επικήρυξη αποκτά υπόσταση, καθώς αποτελεί την υποτιθέμενη κύρια αιτία για την οποία η Κυβέρνηση Τραμπ έλαβε αυτή την απόφαση.

Η εκτελεστική εντολή προστατεύεται αρχικά από το Δίκαιο Διεθνών Οικονομικών Έκτακτης Ανάγκης (IEEPA, το αγγλικό ακρωνύμιο), και διορίζει τον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Οικονομικών, Steven T, Mnuchin και τον Υπουργό Εξωτερικών, Mike Pompeo (του οποίου εκκρεμεί η επιβεβαίωση στη Γερουσία), ως υπεύθυνους για την επιβολή της νέας απαγόρευσης. Πρόκειται για ένα αρκετά ευρύ διάταγμα, που υποστηρίζει την ανάθεση αρμοδιοτήτων σε άλλα όργανα, θεσπίζοντας κανονισμούς και αναθέτοντας στους Pompeo και Mnuchin εξουσίες που αναθέτει η IEEPA στον Πρόεδρο των ΗΠΑ.

Καταλήγουν αναφέροντας ότι το εν λόγω εκτελεστικό διάταγμα είναι συμπληρωματικό εκείνου που είχε υπογραφεί από τον Μπάρακ Ομπάμα, στις 8 Μαρτίου 2015, στο οποίο η Βενεζουέλα ανακηρυσσόταν «ασυνήθιστη και έκτακτη απειλή». Με αυτό τον τρόπο, οποιαδήποτε οικονομική ή νομική μονάδα με βάση στις ΗΠΑ, που τη στιγμή της υπογραφής του διατάγματος έχει οποιαδήποτε σχέση με το Πέτρο, εκτίθεται, ακόμα και αν η σχέση αυτή λυθεί άμεσα ηλεκτρονικά.

Η εμβέλεια

Η επιλογή των υπεύθυνων στηρίζεται σε δύο σενάρια, προς τα οποία προορίζεται να λειτουργήσει αυτό το εκτελεστικό διάταγμα: στο εσωτερικό των ΗΠΑ ο Υπουργών Οικονομικών θα είναι υπεύθυνος για την ανάπτυξη μέτρων, ενώ σε διεθνές επίπεδο ο Mike Pompeo θα έχει επίσης κάποιες αρμοδιότητες, όντας υπεύθυνος για τη μεταναστευτική πολιτική δεν θα είναι έκπληξη αν υπάρξουν ενέργειες εναντίον ξένων που έχουν κάποια σχέση με το Πέτρο ή που επιθυμούν να εισέλθουν στις ΗΠΑ ή έχουν αγαθά εντός της Βενεζουέλας.

Τα ψηφιακά ανταλλακτήρια συναλλάγματος (exchanges) με έδρα ή χαρτοφυλάκιο στις ΗΠΑ δεν θα μπορούν να κάνουν συναλλαγές με Πέτρο ή με οποιοδήποτε άλλο κρυπτονόμισμα που έχει εκδοθεί από την Κυβέρνηση της Βενεζουέλας στο μέλλον. Μπορεί κάτι τέτοιο να φαίνεται πως αποτελεί σοβαρό πλήγμα εναντίον του Πέτρο, αλλά αυτές οι συμβατικές κυρώσεις είναι δύσκολο να επιβληθούν σε μη συμβατικά περιουσιακά στοιχεία, όπως το Πέτρο.

Αν και έχει παρατηρηθεί ότι ορισμένες κυβερνήσεις έχουν ασκήσει διώξεις εναντίον ψηφιακών ανταλλακτηρίων συναλλάγματος που χρησιμοποιούν κρυπτονομίσματα ή άλλα περιουσιακά στοιχεία, αυτό έγινε δυνατό μόνο επειδή τα συγκεκριμένα ανταλλακτήρια έχουν μια συμβατική νομική μορφή και γενικά όλα τα χαρακτηριστικά ενός συγκεντρωτικού οργάνου. Τα ανταλλακτήρια αυτά είναι πιθανό να τιμωρηθούν από τη Δικαστική Αρχή του Κράτους, στο οποίο δραστηριοποιούνται, αλλά πλέον έχουν προκύψει πολλές αποκεντρωμένες εναλλακτικές λύσεις που επιτρέπουν τη δημιουργία ανταλλακτηρίων στα οποία δεν θα μπορούν να επιβληθούν κυρώσεις.

Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι ο ίδιος ο Jay Clayton, Πρόεδρος της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς και Αξιών των ΗΠΑ (SEC, το αγγλικό ακρωνύμιο) ανησυχεί για την αδυναμία άσκησης αποτελεσματικών κανονισμών στις αρχικές προσφορές κρυπτονομισμάτων στο εσωτερικό των ΗΠΑ, δεδομένου του γενικού ενδιαφέροντος εντός των ΗΠΑ προς αυτές οι εναλλακτικές οικονομικές λύσεις και ισχυρίζεται ότι το τελευταίο έτος στη συγκεκριμένη αγορά κινήθηκαν 4 δισεκατομμύρια δολάρια.

Οι θεσμοί των ΗΠΑ αναγνωρίζουν ότι δεν μπορούν να ρυθμίσουν τις αρχικές προσφορές εντός των συνόρων τους, μένει να δούμε τί τεχνική αναπροσαρμογή θα χρησιμοποιήσουν για να μπορέσουν να επιτύχουν το να ασκήσουν κάποιο έλεγχο, αλλά στο παρόν σενάριο όλα δείχνουν ότι αυτή η νέα εκτελεστική εντολή είναι μόνο ένα έγγραφο χωρίς πραγματική ικανότητα να θέσει σε κίνδυνο το Πέτρο.

Το αποκεντρωμένο ψηφιακό ανταλλακτήριο συναλλάγματος

'Εχει συχνά ειπωθεί ότι η αλυσίδα μπλοκ είναι αποκεντρωμένη, ότι δεν υπάρχει ένα σώμα αντίστοιχο της τράπεζας, ενώ κάθε φυσικό πρόσωπο κατέχει την ιδιοκτησία και τη φύλαξη των τίτλων που του ανήκουν. Το τελευταίο εμπόδιο για να ολοκληρωθεί η αποκεντροποίηση της αλυσίδας των μπλοκς είναι τα ανταλλακτήρια συναλλάγματος, καθώς ως επί το πλείστον επί της παρούσης τείνουν να λειτουργούν σαν τράπεζες, όπου ο πελάτης καταθέτει, ανταλλάζει και στη συνέχεια κάνει αναλήψεις.

Όταν γίνεται μια κατάθεση ενός κρυπτονομίσματος λαμβάνει χώρα μια πράξη καλής πίστης προς το ίδρυμα όπου έγινε η κατάθεση, δεν υπάρχει καμία άλλη εγγύηση από τη δέσμευση που ανέλαβε το ίδρυμα στο καταστατικό του, αλλά στην πραγματικότητα τίποτα δεν τους αναγκάζει να κρατήσουν αυτά τα κρυπτονομίσματα φυλαγμένα, χωρίς να τα αγγίξουν. Όταν λειτουργούν σαν τράπεζες, αυτές οι συγκεντρωτικές μονάδες γίνονται στόχος επιθέσεων στο κυβερνοχώρο, καθώς και θύματα των κυρώσεων και των νομικών διώξεων από τα κράτη.

Πρόσφατα δημιουργήθηκε ένας νέος μηχανισμός για την αγορά και την ανταλλαγή κρυπτονομισμάτων και άλλων ψηφιακών περιουσιακών στοιχείων χωρίς να χρειάζεται η ανάθεση σε τρίτο, πόσο μάλλον σε ένα συγκεντρωτικό τρίτο. Δηλαδή, ιστότοποι στους οποίους η ανταλλαγή γίνεται απευθείας μεταξύ προσώπων χωρίς καμία διαμεσολάβηση και χρησιμοποιώντας ένα έξυπνο συμβόλαιο αφήνουν στην άκρη κάποια προμήθεια για την ομάδα των προγραμματιστών που χειρίζονται την ιστοσελίδα.

Αν μεταξύ των συμφωνιών που έχουν συναφθεί από την Κυβέρνηση της Βενεζουέλας και τις διάφορες εταιρείες που θα συνεργαστούν για τη δημιουργία του οικοσυστήματος του Πέτρο είχε συμπεριληφθεί η ανάπτυξη ενός τέτοιου αποκεντρωμένου ανταλλακτήριου συναλλάγματος, κανένα εκτελεστικό διάταγμα ή κυρώσεις που απαγορεύουν σε εταιρείες ή πολίτες που σχετίζονται με τις ΗΠΑ την αγορά και κατοχή Πέτρο δεν θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί με τεχνικά μέσα.

Ο νόμος και η αλυσίδα των μπλοκς

Η νομοθεσία διαδικασιών ελέγχου για την αλυσίδα των μπλοκς είναι δύσκολη, στην περίπτωση της Βενεζουέλας ήταν μια απλή κίνηση γιατί η νομοθεσία έγινε για την ενίσχυση των οικονομικών δυνατοτήτων του πληθυσμού με βάση τη χρήση της αλυσίδας των μπλοκ, αλλά από τις ΗΠΑ προσπαθούν να περιορίσουν δραστηριότητες που δεν μπορούν ούτε να εντοπιστούν, που στην πλειοψηφία τους δεν περνάνε μέσα από κεντρικούς φορείς που θα μπορούν να τους ελέγχουν και επίσης μπορούν να πραγματοποιηθούν από οποιοδήποτε υπολογιστή με σύνδεση στο διαδίκτυο οπουδήποτε στον κόσμο.

Αυτή η εκκολαπτόμενη μετατροπή της διεθνούς χρηματοπιστωτικής τάξης των ΗΠΑ και του χρηματοπιστωτικού συστήματος, το οποίο περιλαμβάνει γεωπολιτικούς δρώντες όπως η Ρωσία και το Ιράν, αρχίζει να δείχνει ότι τα κρυπτονομίσματα μένουν έξω από τα τιμωρητικά σύνορα των δυτικών δυνάμεων. Το Πέτρο χρησιμεύει ως μέτρο για την παρατήρηση αυτών των περιορισμών, καθώς οι οικονομικές κυρώσεις ως μέσα πολιτικού εξαναγκασμού, κατά των εθνών που έχουν αποφασίσει να χρησιμοποιήσουν τα κρυπτονομίσματα για να υπερασπιστούν τους εαυτούς τους, αδυναμούν.

Μια μέρα πριν την έναρξη της αρχικής προσφοράς του Πέτρο, του σταδίου δηλαδή όπου θα ξεκινήσει η πραγματική πώληση του κρυπτονομίσματος, αυτή η πολιτική και οικονομική επίθεση αποτελεί ένα πλήγμα για τους πολίτες και τις εταιρείες των ΗΠΑ που δέσμευσαν κεφάλαιά τους στο Κράτος της Βενεζουέλας κατά το στάδιο της προπώλησης. Κάθε πρόσωπο, νομικό ή φυσικό, που έχει δεσμευτεί να αγοράσει Πέτρο χρησιμοποιώντας ένα τραπεζικό λογαριασμό των ΗΠΑ δεν θα είναι ικανό να τιμήσει το συμβόλαιό του κατά την προπώληση, αλλά δεν τελειώνει εκεί η ιστορία ούτε και ο κόσμος.

Αν με τα ίδια αυτά κεφάλαια αγοράσουν Bitcoins ή Ethereum θα είναι πλήρως ικανοί να αγοράσουν τα Πέτρο που επιθυμούν χωρίς ανάγκη χρήσης του παραδοσιακού τραπεζικού συστήματος της χώρας τους. Ένα δείγμα ότι με ένα απλό βήμα στην παγκόσμια αγορά κρυπτονομισμάτων κάθε πολίτης ή επιχείρηση από τις ΗΠΑ θα μπορεί να παρακάμψει τις κυρώσεις της κυβέρνησης και να έχει πρόσβαση στο Πέτρο.

Αυτό το εκτελεστικό διάταγμα ίσως μπορεί να υπονομεύσει ένα μικρό ποσοστό αυτού που είχε ανακοινωθεί προηγουμένως για τα χρήματα που είχαν συμμετάσχει στην προπώληση, αλλά σε καμία περίπτωση δεν επηρεάζει το κύρος του Πέτρο, ούτε και θα λειτουργήσει ανασταλτικά για αυτό το εργαλείο που προσπαθεί να αποφύγει τις κυρώσεις που έχουν επιβάλει οι ΗΠΑ στη Βενεζουέλα.