Αναρτήσεις ανά χώρα

Κυριακή 8 Ιουλίου 2018

Μεγάλη Διώρυγα της Νικαράγουα: Η Λατινοαμερικάνικη γεωστρατηγική βόμβα που θα αλλάξει την ιστορία (1/2)



Ένα τιτανικό έργο. Το μεγαλύτερο έργο υποδομής που κατασκευάστηκε ποτέ. Ένας δρόμος που, αν όλα πάνε καλά, θα σηματοδοτήσει μια εποχή.  Η Μεγάλη Διώρυγα της Νικαράγουας θα συνδέσει τον Ειρηνικό Ωκεανό με τον Ατλαντικό και θα διασχίσει το έδαφος της Νικαράγουα από τα ανατολικά προς τα δυτικά. Είναι μια μεγαλόπνοη διαδρομή , εναλλακτική από αυτήν του περίφημου καναλιού του Παναμά.  Όλες οι λεπτομέρειες αυτού του φαραωνικού σχεδίου που θα αλλάξουν το μέλλον της Νικαράγουα, της Λατινικής Αμερικής και του υπόλοιπου κόσμου: 

Σύμφωνα με την αρχική μελέτη, η Διώρυγα θα διασχίσει τη Μεγάλη Λίμνη Cocibolca και των παραποτάμων (του ποταμού San Juan ) , τη ζώνη ελεύθερου εμπορίου του Brito, το τουριστικό συγκρότημα του San Lorenzo και το αεροδρόμιο Rivas, που συνδέει τα δύο λιμάνια στον Ειρηνικό και την Καραϊβική. 

Η κινέζικη εταιρεία HKND, η οποία είναι υπεύθυνη για την κατασκευή της Διώρυγας, έχει ήδη ανακοινώσει ότι έχει τροποποιήσει τη διάταξη του έργου υποδομής και είναι πρόθυμη να προβεί σε περαιτέρω προσαρμογές προκειμένου να αποφευχθούν επιπτώσεις στον τοπικό πληθυσμό και στο περιβάλλον. 

Ως εκ τούτου,, μεταφέρθηκε η είσοδος από την πλευρά του Ειρηνικού στον ποταμό Brito και τροποποιήθηκε τη διαδρομή μέσω της περιφέρειας Rivas και προσαρμόστηκε ώστε να μην επηρεάσει τους κατοίκους της περιοχής El Tule, μιας αγροτικής περιοχής που διασχίζει ο δρόμος που συνδέει τα λιμναία λιμάνια San Miguelito και San Carlos

Το μήκος της διώρυγας θα είναι 278 χιλιόμετρα, τρεις φορές μεγαλύτερη από τη διώρυγα του Παναμά. Από την άλλη , το βάθος της θα είναι 26 έως 30 μέτρα, με πλάτος που κυμαίνεται από 230 έως 520 μέτρα. Θα έχει σχεδόν διπλάσιο βάθος και φάρδος από αυτή του Παναμά. 




Το συνολικό κόστος του έργου ανέρχεται σε 50 δις δολάρια. 

Η κυβέρνηση του προέδρου της Νικαράγουα, Ντάνιελ Ορτέγκα, παραχώρησε το έργο της κατασκευής της Μεγάλης Διώρυγας της Νικαράγουας στην κινεζική κοινοπραξία HKND Group (Hong Kong Nicaraguan Canal Development Investment Group). 

Εκτός από τη διάνοιξη της διώρυγας, η εταιρεία σχεδιάζει να κατασκευάσει δρόμους, δύο λιμάνια, μια τεχνητή λίμνη, ένα αεροδρόμιο, ένα τουριστικό συγκρότημα και μια ζώνη ελεύθερου εμπορίου, καθώς και εργοστάσια παραγωγής χάλυβα και τσιμέντου. 

Μια μεγάλη ιστορία 

Η πρώτη επίσημη αναφορά στη Νικαράγουα για το έργο κατασκευής ενός μιας υπερωκεάνιας διώρυγας έγινε το 1833

Το 2004, η κυβέρνηση επανέφερε την ιδέα μιας διώρυγας που θα επέτρεπε στα μεγάλα σκάφη να διασχίσουν τη χώρα, αλλά το υψηλό κόστος του έργου ήταν απαγορευτικό. 

Τον Ιούνιο του 2013, η Νικαράγουα παραχώρησε τη διώρυγα στην κινεζική εταιρεία HKND και τον ίδιο μήνα το κοινοβούλιο της χώρας ενέκρινε την κατασκευή της. 

Στις 22 Δεκεμβρίου 2014, η Μανάγουα  δρομολόγησε το μηχανισμό   για να κατασκευάσει τη δική της υπερωκεάνια οδό. Το έργο προγραμματίζεται να ολοκληρωθεί το 2019 και να τεθεί σε λειτουργία το 2020. 

Ο πατέρας της Διώρυγας της Νικαράγουας 

Ο Κινέζος δισεκατομμυριούχος Wang Jing είναι ο ιδιοκτήτης της κοινοπραξίας HKND. Σύμφωνα με το περιοδικό Forbes, ο Wang είναι ο δωδέκατος πλουσιότερος επιχειρηματίας στην Κίνα, με προσωπική περιουσία περίπου 6,3 δις δολαρίων. Πριν από την ίδρυση της HKND, το κύριο ενδιαφέρον του ήταν οι τηλεπικοινωνίες, αλλά και τα μεταλλεία και η γεωργία. 

“Ο Jing έχει ήδη δαπανήσει περισσότερα από 5 δις εκατομμύρια των προσωπικών κεφαλαίων του, πέρα από τα χρήματα της οικογένειάς και των φίλων του, που προσέλκυσε στα κεφάλαια του έργου Διώρυγα”, εκτιμά η Stratfor, αμερικανική ιδιωτική επιχείρηση πληροφοριών , η οποία αποφάσισε να αναλύσει τι ήταν αυτό που οδήγησε τον επιχειρηματία να συμμετάσχει στο έργο και επιπλέον να επενδύσει δικά του χρήματα. 

Το σχέδιο όχι μόνο θα ξαλαφρώσει τη βαριά κυκλοφορία στο κανάλι του Παναμά, αλλά θα προσφέρει επίσης συμπληρωματικές διαδρομές για το εμπόριο μεταξύ της Ασίας και της ανατολικής ακτής της Βόρειας Αμερικής. Θα παρέχει επίσης ταχύτερη διέλευση για βαριά φορτηγά πλοία από τη Λατινική Αμερική, ιδίως από τη Βραζιλία, στην Ασία.  Σήμερα, αυτά τα πλοία είναι πολύ μεγάλα για το κανάλι του Παναμά. Λαμβάνοντας υπόψη την ταχεία αύξηση του όγκου συναλλαγών μεταξύ Κίνας και Λατινικής Αμερικής, αυτή η αλλαγή θα γίνει αισθητή. 

Σύμφωνα με τον κινέζο επιχειρηματία, το κλειδί για την επιτυχία του έργου της Διώρυγας είναι η παρουσία της Κίνας στο έργο: “οι κινεζικές εταιρείες έχουν συσσωρεύει τεράστια εμπειρία και γνώση σε μεγάλα έργα υποδομής εδώ και δεκαετίες και η παρουσία τους στην πρώτη γραμμή αυτού του έργου αυξάνει σημαντικά τις προοπτικές της επιτυχίας του, αυτή είναι και η δύναμή μας". 

Επιπτώσεις στο περιβάλλον 



Πιθανότατα, μία από τις μεγαλύτερες ανησυχίες σχετικά με το έργο σχετίζεται με το περιβάλλον και, ειδικότερα, με τις συνέπειες που θα είχε η διώρυγα στη λίμνη Cocibolca, η οποία αποτελεί πρωταρχική πηγή πόσιμου νερού στην περιοχή. 

Έτσι, ορισμένοι ακτιβιστές ανησυχούν για την πιθανότητα μόλυνσης  λόγω ατυχήματος ή εισροής αλμυρού νερού, καθώς και τον κίνδυνο επηρεασμού του οικοσυστήματος της λίμνης. 

Ο όμιλος HKND έχει ήδη παραδώσει στην Επιτροπή του Έργου μια μελέτη κοινωνικών και περιβαλλοντικών επιπτώσεων, η οποία τώρα επανεξετάζεται. Η μελέτη, η οποία αποτελείται από 14 τόμους, προετοιμάστηκε από την εταιρεία σύμβουλο Environmental Resources Management Group Inc. (ERM), με έδρα το Λονδίνο, μετά από διετή επιτόπια έρευνα με τη συμμετοχή ντόπιων και διεθνών εμπειρογνωμόνων. 

Σύμφωνα με τον Bill Wild, επικεφαλή σύμβουλο στο έργο του HKND, το εν λόγω έργο πληρεί τα διεθνή πρότυπα και αν καταστεί δυνατό να μετριαστούν, ελεγχθούν και αντισταθμιστούν οι ζημιές, θα έχει ένα τελικό θετικό αντίκτυπο, δηλαδή, οι θετικές περιβαλλοντικές και κοινωνικές επιπτώσεις θα είναι μεγαλύτερες από τις αρνητικές. 

Ως εκ τούτου, η πολυπλοκότητα και το υψηλό κόστος του έργου, οφείλεται εν μέρει στο ότι επιλέχτηκε μια διαδρομή με το μικρότερο αντίκτυπο στο περιβάλλον. Ένα παράδειγμα γι αυτό, είναι η κατασκευή της τεχνητής λίμνης Atlanta, για να αποφευχθεί η εφαλάτωση των γλυκών νερών της λίμνης. 

Τι σημαίνει για τη Νικαράγουα; 

Η Διώρυγα της Νικαράγουα θα είναι τρεις φορές μεγαλύτερη από του Παναμά και θα δώσει μια νέα ζωή στην οικονομία των περιοχών που θα διασχίζει. Θα έχει μεγάλη σημασία για ολόκληρη την περιοχή και, τελικά, για ολόκληρο τον κόσμο, αλλά πρώτα απ όλα και αναμφισβήτητα, για την ίδια την Νικαράγουα. 

Εμπορικές και οικονομικές προοπτικές 

Τα πολυάριθμα συμπληρωματικά έργα του καναλιού θα μπορούσαν να μετατρέψουν τη Νικαράγουα σε εμπορικό κόμβο για ολόκληρη την περιοχή. 

Έτσι, σύμφωνα με το σχεδιασμό του έργου, θα δημιουργηθεί ένα Μέγα Κέντρο logistic στην περιοχή Rivas. Μόλις λίγα χιλιόμετρα από την ακτή της λίμνης Cocibolca θα κατασκευαστεί το μεγαλύτερο και πιο σύγχρονο αεροδρόμιο της Κεντρικής Αμερικής, το οποίο θα έχει την εξαιρετική κατηγορία 4E, που επιτρέπει την υποδοχή μεγάλων φορτίων και επιβατών, όπως για παράδειγμα  αεροσκάφη Airbus 380 ή το Boeing 777. 

Η δυναμικότητα του νέου αεροδρομίου, θα είναι κατά προσέγγιση, ενός εκατομμυρίου ατόμων και 22.000 τόνων εμπορευμάτων, ένα ακόμα στοιχείο υπέρ της χώρας, ως κέντρο διέλευσης. 

Σήμερα, το λιμάνι Brito δεν είναι παρά ένα μικρό ψαροχώρι, αλλά χάρη στο έργο της Μεγάλης Διώρυγας , η περιοχή θα αναπτυχθεί με ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια βαθέων υδάτων στον κόσμο. Αυτή η περιοχή της ακτής του Ειρηνικού θα είναι ένα αυθεντικό πετράδι στο στέμμα των διαδρομών της Μεγάλης Διώρυγας, δεδομένου ότι θα υπάρχει επίσης ζώνη ελεύθερου εμπορίου και πολυάριθμα τουριστικά συγκροτήματα. 




Ένα από τα κύρια πλεονεκτήματα αυτού του έργου υποδομής, σε σύγκριση με αυτό του Παναμά, θα είναι η δυνατότητα εξυπηρέτησης πλοίων μεγαλύτερου τονάζ. Στην πραγματικότητα, στο μέλλον, τα μεγάλα φορτηγά πλοία της τελευταίας γενιάς απλά δεν μπορούν να περάσουν από την παλιά διαδρομή του Παναμά. Η διαμετακόμιση μέσω της Νικαράγουας θα είναι η μόνη εναλλακτική λύση για τις παγκόσμιες μεταφορές εμπορευμάτων και θα καλύψει ένα μεγάλο μέρος της θαλάσσιας κυκλοφορίας στον κόσμο. 

Πλεονεκτήματα για την κοινωνία 

Εκτός από τα προφανή οικονομικά οφέλη για τη Νικαράγουα, η κατασκευή της Μεγάλης Διώρυγας αναμένεται να δημιουργήσει 200.000 - 250.000 θέσεις εργασίας. 

Επιπλέον, σύμφωνα με τον αναλυτή της RT, Carlos Aznárez, το έργο θα βοηθήσει στην επίτευξη μεγαλύτερης κοινωνικής ανάπτυξης στη χώρα, καθώς τα έσοδα που θα αποκτήσει η Νικαράγουα θα μπορούσαν να διατεθούν σε κοινωνικά προγράμματα στην περιοχή. 

Από την πλευρά του, ο Freddy Franco, Νικαραγουανός κοινωνιολόγος και καθηγητής πανεπιστημίου πιστεύει ότι η Μεγάλη Διώρυγα θα έχει μια ουσιαστική συμβολή στην οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη της χώρας, ιδιαίτερα στο Εθνικό Σχέδιο για την Ανθρώπινη Ανάπτυξη. 

Όπως εξηγεί στο πρακτορείο ειδήσεων Prensa Latina, το πρόγραμμα αυτό καθορίζει τους βασικούς στόχους κοινωνικής μεταμόρφωσης για την υπέρβαση της φτώχειας, τη δημιουργία θέσεων εργασίας, την καλύτερη κατανομή του πλούτου και τη βιώσιμη, και διαφοροποιημένη οικονομική ανάπτυξη. 

Γι αυτό, τα αποτελέσματα των δημοσκοπήσεων που διεξάγονται από διάφορους οργανισμούς αποδεικνύουν τις υψηλές προσδοκίες και την υποστήριξη του σχεδίου από τους κατοίκους της Νικαράγουα.